A jelen kutatásban fejlesztett vizsgálati eszköz
Az adatlapú oktatáshoz szükséges a pedagógusok számára könnyen használható és értelmezhető eszközöket biztosítani, hogy lehetőség szerint minél fiatalabb életkortól követhessék a tanulóik fejlődését. Olyan vizsgálati eljárást dolgoztunk ki, amely lehetőséget ad a pedagógusoknak a diákok differenciált megismerésére, és már húsz éve használják a pedagógusok (http://kognitivprofil.hu). Ennek az eszköznek a kiterjesztése a Szenzomotoros és Kognitív Profil Teszt, amely ötéves kortól használható.
A Kognitív Profil Teszt az iskolai készségek fejlődésében szerepet játszó leglényegesebb háttér kognitív működések, képességek és készségek vizsgálatát teszi lehetővé. Célja, hogy olyan sokoldalú képet adjon az egyén és csoport erősségeiről és gyengéiről, amely alapján, hatékony egyéni fejlesztési terv, személyre szabott, illetve a csoport sajátosságainak megfelelő tanítás alakítható ki. Ez a módszer különösen jól használható az iskolai oktatásban hátrányba kerülő alacsony szociokulturális hátterű és neuroatipikus fejlődésű diákok ellátásában.
A feladatok játékos jellegűek és sikerélményt adnak, így a gyerekek szívesen végzik a tesztet. A teszt elektronikus változata az interneten ingyenesen elérhető a szülők, pedagógusok, egyéb szakemberek és kutatók számára.
A kutatási projekt tesztcsoportjai
Kutatásunk vizsgálati csoportjai az iskolát kezdő elsőosztályos gyermekek és pedagógusaik. A kísérleti módszertani munkában résztvevő pedagógusok részt vettek a tesztelésben és a módszertani fejlesztéseket kivitelezik, véleményezik. A kontroll csoportok pedagógusai csak a vizsgálatokban vesznek részt, ők a szokásos módszertanok szerint haladnak. A harmadik csoport a Polgár Judit által kidolgozott Sakkpalota módszertannal tanít. Ez a módszer már bizonyítottan segíti a sajátos nevelési igényű és hátrányos helyzetű gyerekeket, de ez az első osztály megkezdésekor elvben még nem jelent jobb indulást, feltéve, hogy nem elsősorban a tudatosabban módszertant kereső szülők gyermekei kerülnek ezekbe az osztályokba. Ez utóbbi feltételt a gyermekekkel végzett vizsgálatok eredményei alapján tudjuk ellenőrizni.
A három vizsgálati csoportba tartozó gyermekek száma a következő:
- A módszertani fejlesztésben részt vevő kísérleti csoport N= 443
- A módszertani fejlesztésben részt nem vevő kontrollcsoport N= 300
- A Sakkpalota módszerrel tanuló csoport N= 307
A gyermekek többsége a tesztcsomag összes feladatát megoldotta, és az iskolakezdő szenzomotoros és kognitív profil teljes körű mutatóit kaptuk.
1. táblázat A tesztelésben részt vevő gyermekek száma és az elvégzett feladatok száma.
Csoport | Gyerekek száma | Megoldott feladatok száma | Gyerekenként elvégzett feladatok száma |
Fejlesztő | 443 | 12602 | 28,45 |
Kontroll | 300 | 8317 | 27,72 |
Sakkpalota | 307 | 8776 | 28,59 |
Összesen | 1050 | 29695 | 28,28 |
Az életkori megoszlás szerint a vizsgálatban részt vevő gyermekek 94,57%-a 6-7 éves.
2. táblázat A vizsgálatban részt vevő gyermekek életkora
Életkor | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | Szumma |
Gyerekek száma | 1 | 387 | 606 | 43 | 12 | 1 | 1050 |
% | 0,10% | 36,86% | 57,71% | 4,10% | 1,14% | 0,10% | 100,00% |
A tanítók hozzáértő közreműködésének köszönhetően ritka nagy adatbázis áll rendelkezésünkre a további kutatásokhoz, amelyben az iskolát kezdő gyerekek fejlődését vizsgáljuk. Kialakítunk egy iskolakezdő profilt, ami jelzi, hogy melyek azok a szükséges szenzomotoros és kognitív képességek, amelyek az iskolai készségek elsajátításhoz szükségesek.
A gyerekek és osztályok mindegyikéről számszerű és vizuális visszajelzést kapnak a tanítóik. Közös és egyéni konzultációk során cserélünk információt.