Publikációk – MTA-AVKF Tanulási Környezet Kutatócsoport
Könyvfejezet
Dani-Ördög Dalma (2024) Dombóvári László nyomában. A szabadtéri oktatás szervezésének egy 20. századi példája a Puszta világában. In: Kriza János Néprajzi Társaság Évkönyve.
Gyarmathy Éva (2021) Éretten az iskolába. In, Egyéni fejlesztés, személyre szabott nevelés. RaabeKlett, Budapest
Gyarmathy Éva (2021) Szenzomotoros vizsgálat és fejlesztés. In Egyéni fejlesztés, személyre szabott nevelés. B59. RaabeKlett, Budapest. 1-36.
Folyóiratcikk
Porkoláb M. & Forstner B. (2024). Estimating the difficulty level of puzzle games using artificial intelligence. AI Transformation 2024, Conference Proceedings. accepted
Szalka P. & Forstner B. (2024). Fine Motor Skill Assessment Using Computer Vision. AI Transformation 2024, Conference Proceedings. accepted
Füstös G. & Forstner B. (2024). Data synthesis and simulation for modelling cognitive abilities. Acta Cybernetica. under review
Dani-Ördög Dalma (2024). „Skanzensuli”. A múlt örökségének újrahasznosítása. Szociálpedagógia 23. p. 234-246.
Gyarmathy Éva (2024) Neurodiverz tehetségfejlődés – a tanulási környezet átalakításának szükségessége. Katedra, Szlovákiai Magyar Pedagóguslap. XXXI. évfolyam, 14. szám. közlésre elfogadva
Gyarmathy É., Fenyvesi K., Saimon, M., Kökényesi I., Lavicza Zs., Gyarmathy Zs., Szabo Z., & Petro P. (2024). Sensorimotor and Cognitive Profile Test: School-entry Profile and Raven Matrices. Open Education Studies. under review
Fenyvesi K., Saimon, M., Kökényesi I., Lavicza Zs., & Gyarmathy É. (2024). Intuitive reasoning in STEAM: Da Vinci’s ellipse, Einstein’s relativities, Mondrian’s coloured rectangles. Creative Ecologies: Designing Sustainable Futures, Special Collection of International Journal of Qualitative Methods. under review
Gyarmathy Éva (2024). A fejlesztő környezet átalakítása, avagy tehetségfejlesztés címkék nélkül (10. rész): Tehetség, deviancia és az optimális tolerancia. Óvodai Nevelés, Szakmai-módszertani folyóirat. Június. p. 22-23.
Gyarmathy Éva (2024). A fejlesztő környezet átalakítása, avagy tehetségfejlesztés címkék nélkül (9. rész): Mit és hogyan érdemes vizsgálni? Óvodai Nevelés, Szakmai-módszertani folyóirat. Május. p. 18.
Gyarmathy Éva (2024). A fejlesztő környezet átalakítása, avagy tehetségfejlesztés címkék nélkül (8. rész): Motiváció másképpen. Óvodai Nevelés, Szakmai-módszertani folyóirat. Április. pp. 17-18.
Gyarmathy Éva (2024). A fejlesztő környezet átalakítása, avagy tehetségfejlesztés címkék nélkül (7. rész): A lehetőségek meglátása. Óvodai Nevelés, Szakmai-módszertani folyóirat. Március. p. 12.
Gyarmathy Éva (2024). A fejlesztő környezet átalakítása, avagy tehetségfejlesztés címkék nélkül (6. rész): Kirakósok, puzzle játékok a fejlesztésben. Óvodai Nevelés, Szakmai-módszertani folyóirat. Február p. 15.
Gyarmathy Éva (2024). A fejlesztő környezet átalakítása, avagy tehetségfejlesztés címkék nélkül (5. rész) – Az elhanyagolt téri-vizuális képességek. Óvodai Nevelés, Szakmai-módszertani folyóirat. Január. p. 12.
2023
Kádek-Illés K., & Tamáska M. (2023). School Buildings in the Urban FABRIC as a Result of 21st-Century Suburbanisation: Case Studies on Two Middle-Sized Towns in the Agglomeration of Budapest, Vác and Dunakeszi” Land 12, no. 8: 1576. https://doi.org/10.3390/land12081576
Harlov-Csortán M. & Tamáska M. (2023). If Dunaújváros and Paks are socialist scienceand technology cities of Hungary?
Gyarmathy Éva, Gyarmathy Zsófia, Kökényesi Imre, Pap Judit, Szabó Zénó & Turmezei Mónika (2023). A számolás tanulásának sikeressége az iskolakezdő szenzomotoros és kognitív profil tükrében. Iskolakultúra, 2023/8.
Gyarmathy Éva, Mérő László, Kovács Kristóf, Kökényesi Imre, Petró Panna, Póka Tünde & Fenyvesi Kristóf (2023). A Mondrian Blocks játék alkalmazása az oktatásban és a kognitív tesztelésben. Magyar Tudomány 2023/11. Akadémiai Kiadó.
Gyarmathy Éva (2023). A fejlesztő környezet átalakítása, avagy tehetségfejlesztés címkék nélkül (4. rész): Mondókáktól a tehetségig. Óvodai Nevelés, Szakmai-módszertani folyóirat. December. p. 16.
Gyarmathy Éva (2023). A fejlesztő környezet átalakítása, avagy tehetségfejlesztés címkék nélkül (3. rész): Tapasztalat alapú tudás. Óvodai Nevelés, Szakmai-módszertani folyóirat. November. p. 18.
Gyarmathy Éva (2023). A fejlesztő környezet átalakítása, avagy tehetségfejlesztés címkék nélkül (2. rész): Óvodai Nevelés, Szakmai-módszertani folyóirat. Október. p. 18
Gyarmathy Éva (2023). A fejlesztő környezet átalakítása, avagy tehetségfejlesztés címkék nélkül (1. rész): Óvodai Nevelés, Szakmai-módszertani folyóirat. Szeptember. p. 20
2022
Szűcs Antal Mór, Ványi Ágnes (2022) A Mesezene módszer, mint emocionális híd az óvoda és iskola között. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 10. évf., 1. szám 168–178. (2022) DOI: 10.31074/gyntf.2022.1.168.178
Szerk. Halbritter András Albert, Tamáska Máté, (2022) Iskolakert, természet és közösség. Szociálpedagógia, 19. tematikus szám – a MTA Közoktatásfejlesztési Projekt 2021 Tanulási Környezet Kutatócsoport munkája.
2021
Gyarmathy Éva, Gyarmathy Zsófia, Szabó Zénó (2021) A Sakkpalota képességfejlesztő program hatásvizsgálata. Új Pedagógiai Szemle 71. évfolyam 03-04. szám.
Szűcs Antal Mór & Ványi Ágnes (2020) Mesezene módszertan. Fejlesztőpedagógia: pedagógiai szakfolyóirat, 31. évf. 4-6. Szám, 13-33.
Tudományos konferencia
Elekes Györgyi, Gombás Judit, Svraka Bernadett, Gyarmathy Éva (2024). Az egészség dimenzió és a mentális jól-lét összefüggései a hazai pedagógusok körében. XXIV. Országos Neveléstudományi Konferencia, Debrecen, 2024. október 25-26.
Gombás Judit, Elekes Györgyi, Gyarmathy Éva (2024). Az innovatív pedagógusok jellegzetességei. XXIV. Országos Neveléstudományi Konferencia, Debrecen, 2024. október 25-26.
Gombás Judit, Gyarmathy Éva, Turmezei Mónika (2024). Az autonómia és jóllét angyali köre – Interaktív kutatói műhelymunka. Keresztény Neveléstudományi Konferencia, Vác, 2024. április 25.
Szabó Zénó (2024) Adatvizualizáció – A Kognitív Profil Teszt eredményeinek vizuális megjelenítése. XX. Pedagógiai Értékelési Konferencia, Szegedi Egyetem, Szeged, 2024. április 26-28.
2023
Gyarmathy Éva, Fenyvesi Kristóf, Kökényesi Imre, Lavicza Zsolt, Pap Judit, Turmezei Mónika (2023). Mondrian Blocks – kognitív alapozás az iskolakezdés idején. „A művészet ereje – kifejezés, alkotás, gyógyítás, kognitív és érzelmi fejlesztés” 6. Művészetpedagógiai Konferencia. Magyar Képzőművészeti Egyetem és ELTE, Budapest, június 14-16.
Gyarmathy Éva, Pap Judit, Szabó Zénó, Turmezei Mónika (2023). Települések lélekszáma és az iskolát kezdő gyermekek fejlődési profiljához illesztett módszertani fejlesztés. XXIII. Országos Neveléstudományi Konferencia – „Elkötelezettség és rugalmasság: a neveléstudomány útjai az átalakuló világban.” ELTE PPK, Budapest, október 26-28.
Gyarmathy Éva, Pap Judit, Szabó Zénó, Turmezei Mónika (2023). Módszertan és annak átadási útjai a pedagógusképzésben – A megismerő-fejlesztő tanulási környezetet támogató módszertani műhely. „Felsőoktatás-pedagógiai kutatások és fejlesztőmunka az új feltételek között.” ELTE PPK, Budapest, október 25.
2022
Schwaderer, C., Katharina Rosenberger, K. & Tamáska, M. (2022) Lernräume und Lebensräume. Innovationslabor für Bildungsräume in Bewegung, Technische Universität Wien, 08.06.2022
Gyarmathy E. (2021) Flashcard Project – for easy learning through games. Learning, Invention, and Creativity: Rethinking Local and Global Education, Online International Conference, Apor Vilmos Catholic College and the University of Winchester in association with the Comenius Association. 11 March.
Doktori dolgozat
Sipos Zsóka (2023). Negyedik évfolyamos tanulók olvasástechnikai sajátosságai és azok pedagógiai relevanciája. Doktori értekezés, Szegedi Tudományegyetem, Neveléstudományi Doktori Iskola Pedagógiai Értékelés Doktori Program, Szeged. https://doktori.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/11795/8/Sipos_tezisek.pdf
Szűcs Antal Mór (2023). A Mesezene módszer hatása a fonológiai tudatosságra, valamint a gyorsautomatizált megnevezésre. Doktori értekezés, ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar Neveléstudományi Doktori Iskolája, Budapest. https://ppk.elte.hu/dstore/document/1194/Sz%C5%B1csAntalM%C3%B3r_t%C3%A9zisf%C3%BCzet_angol.pdf
TDK dolgozat
Füstös Gergely (2023) CHC modellen alapuló részképesség becslés mesterséges intelligenciával. TDK dolgozat. BME AUT
Dani-Ördögh Dalma (2023). Iskolakert, tapintás és matematikai fejlesztés alsó tagozatban. Országos Tudományos Diákköri Konferencia, Pécs, II. hely
Szakdolgozat
Balogh Róbert, Forstner Bertalan (2024). Mondrian Blocks játékelemző alkalmazás gépi látás alapokon. Szakdolgozat, BME AUT. https://diplomaterv.vik.bme.hu/hu/Theses/Mondrian-Blocks-jatekelmezo-alkalmazas-gep
Füstös Gergely, Forstner Bertalan (2024). Mesterséges intelligencián alapuló adaptív képesség-skálarendszer és szimulátor fejlesztése. Szakdolgozat, BME AUT https://diplomaterv.vik.bme.hu/hu/Theses/Mesterseges-intelligencian-alapulo-adaptiv
Strbik Anna Viktória, Forstner Bertalan (2024). Kognitív képesség értékelést és fejlesztést támogató portálrendszer. Szakdolgozat BME AUT https://diplomaterv.vik.bme.hu/hu/Theses/Kognitiv-kepesseg-ertekelest-es-fejlesztest
Haász Evelin (2024). A kognitív és szenzomotoros képességek, valamint az iskolai eredmények kapcsolata első osztályosok körében. ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar, Pszichológia szak
Kiss Hanga (2024). A munkamemória, fluid intelligencia és fonématudatosság kapcsolata az első osztályos iskolai teljesítménnyel. ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar, Pszichológia szak
Iliász-Bézsenyi Julianna (2021). Mozgáspihenők alkalmazása és eredményei SNI-s gyermek fejlesztő programjában. ELTE BTK Művészetközvetítő és Zenei Intézet, Zenei munkaképesség-gondozó szakirányú tovabbképzés
Ismeretterjesztés
2024
Gyarmathy Éva (2024). Felzárkóztatás? Tehetséggondozás? – a 21. századi fejlesztés és tanulási környezet sajátosságai. Zuglói Pedagógiai Napok, Budapest, 2024. március 5.
Gyarmathy Éva (2024). Tanulásmódszertani lehetőségek az atipikus fejlődésű tanulók tanulásában. Budapest, Európa 2000 Iskola, 2024. április 11.
Gyarmathy Éva (2024). 21. századi tanulási környezet és az atipikus fejlődésű gyermekek. Dorogi Művelődési Ház Konferenciaterme, 2024. május 8.
Gyarmathy Éva (2024). 21. századi tanulók és tanulási környezet. Rimaszombat, Tompa Mihály Református Gimnázium, 2024. május 6.
Gyarmathy Éva (2024). A tanulási környezet átalakítása – a neuroatipikus gyermekek. Csabrendek, Iskolakert Alapítvány 2024. május 11.
Gyarmathy Éva (2024). Miért normális a furcsa gyerek? Partiumi Keresztény Egyetem, Nagyvárad, 2024. május 21.
Gyarmathy Éva (2024). Másként tanuló gyerekek az osztályban. József Attila Általános Iskola, Csíkszereda, 2024. május 23.
2023
Gyarmathy Éva (2023) A neurodiverzitás és a tehetségbarát környezet. Évszakos. Az Oktatási Hivatal Pécsi Pedagógiai Oktatási Központjának negyedéves hírlevele pp.12-15.
https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/pok/Pecs/2023/Kiadvany_osz.pdf
Gyarmathy Éva (2023) A kisgyerekek fejlődésének tudatos irányítása a környezet formálásával. Ceglédi Óvodapedagógusok Szakmai Napja, Cegléd 2023. május 12. előadás
Gyarmathy Éva (2023) A neuroatipikus fejlődés természetes. Pest Megyei Pedagógiai Szakszolgálat konferenciája, Budapest, 2023. május 25 előadás
Gyarmathy Éva (2023) Tanulási környezet átalakítása Szegedi Egyetem, JGYPK Mentor(h)áló Pedagógiai Szolgáltató Központ „Tanulás és iskola a 21. században.” Szeged, 2023. június 5. előadás
2022
Gyarmathy Éva, Kökényesi Imre (2022) Tapasztalat Alapú tudás I. TaníTani Online, https://www.tani-tani.info/tapasztalat_alapu_tudas_i
Gyarmathy Éva, Kökényesi Imre (2022) Tapasztalat Alapú tudás II. TaníTani Online, https://www.tani-tani.info/tapasztalat_alapu_tudas_ii
PI-Day részvétel, 2022.03.14
Erdély (Románia), Gyergyóremetei iskola, Apáczai Oktatási és Spektrum Alapítvány – Digitális Mondrian Blocks játék többszáz iskolással. Fenyvesi K, Gyarmathy É., Kökényesi I, Brownell, C., & Stettner, N. előadás
Maths Festival France – Digital games with Mondrian Blocks – by Fenyvesi K., Gyarmathy É., Kökényesi I, Brownell, C., & Stettner, N. előadás
Peruvian Math Festival – Maths and the Mondrian Blocks – by Fenyvesi K, Gyarmathy, É., Kökényesi I, Brownell, C., & Stettner, N. előadás
Fenyvesi K, Mérő, L., Kökényesi I, Brownell, C., & Stettner, N. (2022) Mondrian Blocks and Cognitive training. Mondrian 150, Mondrian Day at National Museum of Mathematics, New York, 19 February. előadás